Mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy – jaki wybrać?
Spis treści
Jeszcze do niedawna wyborem odpowiedniego mikrofonu trapili się głównie aspirujący wokaliści, nagrywający w domowym studio czy odbywający próbę w garażu (ku utrapieniu sąsiadów). Aktualnie mikrofonów poszukują też vlogerzy, lektorzy czy pasjonaci dubbingu, co zwiększyło popyt i zainteresowanie tymi urządzeniami. Ponieważ zakres modeli dostępnych na rynku jest niemały, nabywcy mogą czuć się skonfundowani. Parametry techniczne sprzętu prezentują się dość tajemniczo, a do tego dochodzi jeszcze niewiele mówiąca dystynkcja: mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy? Poniższy poradnik pomoże rozświetlić mroki sekretów rejestracji głosu i wyjaśni podstawowe pojęcia, z którymi klient z pewnością spotka się podczas dokonywania zakupu.
Dynamicznie czy pojemnościowo?
Mikrofony dynamiczne cechuje wysoka odporność na czynniki zewnętrzne. Nie straszny im deszcz podczas koncertu na otwartej przestrzeni czy upadek na podłogę sceny, po przejściach nadal będą pracować jak tuż po zakupie. Nie potrzebują też zewnętrznego zasilania, wystarczy połączyć je z urządzeniem, który przechwytuje sygnał. Lepiej sprawdzą się podczas występu na żywo czy w pobliżu donośnych bębnów, ponieważ mają ograniczone pasmo przenoszenia i doskonale znoszą wysokie ciśnienie akustyczne. Z uwagi na rzeczone słabsze przenoszenie, dźwięk będzie jednak pozbawiony detali i kolorytu.
Mikrofony pojemnościowe są nieco bardziej kłopotliwe, gdyż wymagają źródła zasilania. W praktyce użytkownik zmuszony jest nabyć mikser lub interfejs audio wyposażony w metodę zasilania Phantom 48V (najlepiej sprawdzić tę informację w parametrach technicznych sprzętu; wciąż można trafić na urządzenia, które są go pozbawione). Modele pojemnościowe są za to o wiele bardziej czułe niż dynamiczne, dlatego poleca się je do pracy w warunkach izolowanych, czyli np. w studio (najlepiej w połączeniu z ekranem mikrofonowym, aby zneutralizować brzmienie spółgłosek zwarto-wybuchowych). Barwa dźwięku będzie wiernie oddana i czysta. Cechuje je szerokie pasmo przenoszenia i większa głośność… A także, niestety, zwykle wyższa cena.
Rozmiar ma znacznie
Powyższą grupę mikrofonów można dodatkowo podzielić ze względu na wielkość membrany: wielko- i małomembranowe. Te pierwsze sprawdzą się przy rejestracji wokalu lub instrumentów w studio, z kolei drugi typ przeznaczony jest do zbierania dźwięków z szerszego planu, a zatem np. do nagrywania koncertów.
Członkowie rodziny
Mikrofony pojemnościowe występują w kilku typach. Shotguny nie mają nic wspólnego z popularną bronią – zamontowane na wysięgniku będą rejestrować dźwięk z kierunku, w którym zostały ustawione, co minimalizuje ryzyko zebrania zakłóceń z innych źródeł. Mikrofony krawatowe z kolei nie nazywają się tak przypadkowo: mocuje się je na ubraniu, można je zobaczyć u aktorów czy prezenterów. Występują w wersji przewodowej lub bezprzewodowej, tak druga jest rzecz jasna o wiele wygodniejsza. Mikrofony studyjne, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do pracy w idealnie „sterylnych” warunkach. Ze względu na ich wysoką czułość na dźwięk, nagrywanie musi się odbywać w wygłuszonym pomieszczeniu, gdzie nie ma wystąpią szumy i zakłócenia. Ostatni typ, czyli mikrofony stereo, dzięki swojej budowie umożliwiaja zapis dźwięku z efektem przestrzennym.
A z którego będę zadowolony?
Niecierpliwi czytelnicy z pewnością chcieliby przede wszystkim poznać odpowiedź na pytanie „Którego z nich potrzebuję w moim konkretnym przypadku?” Nie do końca można odpowiedzieć na nie jednoznacznie, wiele będzie bowiem zależało od osobistych preferencji nabywcy, da się jednak sporządzić krótką, mocno uogólnioną ściągę dla laików. W przypadku nagrywania wokalu jedynym słusznym wyborem będzie wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy. Sprawdzi się on również we współpracy z sekcją smyczkową czy fortepianem, a nawet z gitarą akustyczną – w typ przypadku wielkość membrany nie jest kluczowa. Gitary elektryczne i basowe preferują mikrofony dynamiczne, tak samo jak instrumenty dęte. W najgorszej sytuacji są poszukujący mikrofonu perkusiści: o ile do kotłów i werbli idealny będzie dynamiczny, tak talerze lepiej rejestrować za pomocą pojemnościowego. Choć na początek wystarczy ten pierwszy, wraz z rozwojem kariery lepiej będzie zainwestować w oba modele.