Jaka karta graficzna do obróbki wideo? Ranking kart graficznych.
Spis treści
Obróbka i montaż materiałów wideo stały się ostatnio niezwykle popularnym tematem. Kiedyś mocnych kart graficznych do montażu filmów potrzebowali jedynie profesjonaliści. Dostęp do sprzętu, który pozwalał na w miarę komfortowe sklejanie wideo, był ograniczony, a koszty podzespołów przyprawiały o ból głowy i portfela.
Obecnie za sprawą wzrostu popularności vlogów, niemal każda osoba, która wrzuca filmy lub filmiki na portal YouTube, zajmuje się amatorskim lub półprofesjonalnym ich montażem. Wszystko za sprawą możliwości, jakie niosą za sobą nowoczesne komputery.
Kiedyś pierwsze skrzypce w tworzeniu i renderowaniu filmów grały procesory. To głównie od nich zależało tempo renderingu i operowania materiałami. Karty graficzne oraz pamięć RAM miały drugorzędne znaczenie.
Dzisiaj procesory stosowane w kartach graficznych działają szybciej, a rola CPU nieznacznie podupadła. Wybór dobrej karty graficznej dedykowanej obróbce wideo pozwoli na znaczne skrócenie czasu tworzenia filmu i podniesienie komfortu manipulowania surowymi materiałami.
Komu przyda się karta graficzna do obróbki wideo?
Wszystko zależy od oczekiwań oraz celów stawianych karcie graficznej. Dedykowana grafika przyda się każdemu, kto nie lubi czekać parunastu godzin na rendering materiału. Szybkie karty graficzne są w stanie przyśpieszyć ten proces nawet ośmiokrotnie.
Jeżeli jesteś popularnym Youtuberem lub zwyczajnie często tworzysz materiały wideo, karta do obróbki zdecydowanie Ci się przyda. W przypadku montowania kilku filmów tygodniowo lub nawet miesięcznie, dzięki dedykowanej grafice możesz zaoszczędzić kupę czasu.
Nieważne, czy jesteś amatorem, czy profesjonalistą, karta do obróbki wideo przydaje się niezależnie od stopnia zaawansowania i tworzonych materiałów.
Dlaczego warto mieć kartę do obróbki wideo?
Karty do montażu filmów są nieocenioną pomocą w przypadku profesjonalnego zajmowania się obrabianiem i tworzeniem materiałów. Technologie zawarte w kartach topowych firm nie tylko pozwolą na szybsze tworzenie finalnego pliku wideo, ale również usprawnią działanie wszystkich programów do obróbki.
Ciągłe czekanie, aż program skończy wykonywać zadane mu operacje, może wytrącić z równowagi każdego. Jeżeli częściej widzisz ikonkę ładowania, niż faktycznie działasz- remedium może być tylko jedno.
Karty graficzne do obróbki wideo pozwolą nie tylko na usprawnienie procesu tworzenia materiałów, ale wpłyną również na jakość i szybkość odtwarzania treści wizualnych. Często zintegrowane układy nie radzą sobie z wyświetlaniem wysokiej jakości treści na dużych monitorach. Karta dedykowana montowaniu materiałów wideo spokojnie udźwignie ten ciężar.
Można postawić zarówno na zintegrowaną kartę graficzną, jak i na zewnętrzną. Zazwyczaj zintegrowana grafika nie będzie tak skuteczna, jak zewnętrzne urządzenie. Zintegrowany układ graficzny z reguły jest tańszy niż zewnętrzny. Odbywa się to kosztem wydajności.
Parametry kart graficznych do obróbki wideo
Podstawowe parametry, które odgrywają kluczową rolę przy wyborze karty graficznej do obróbki wideo, to typ pamięci oraz jej ilość, a także wartości szyny danych. Poza tym warto zwrócić uwagę na taktowanie rdzeni i samej pamięci. Te dwa parametry wpływają na wydajność układu graficznego.
Do obróbki grafiki nadadzą się zarówno karty z 2, 4 lub nawet 8 GB pamięci. Obecnie zalecanym typem pamięci jest GDDR5, ale starszy GDDR3 również pozwoli na komfortowe renderowanie materiałów.
Szyna danych określa szybkość transferu danych do i z karty graficznej. O ile to możliwe, warto wybierać karty, których magistrala wynosi powyżej 256 bitów. Magistrale poniżej tej wartości mogą spowolnić proces renderowania i tworzenia treści wideo.
W przypadku zegara pamięci oraz rdzeni GPU nie należy przesadzać. Ślepa gonitwa za jak największym taktowaniem może skutkować wydaniem na kartę większej ilości pieniędzy, niż jest faktycznie warta. Producenci często umożliwiają podkręcanie zegarów, co może okazać się złotym środkiem między szybkością zegara a ceną układu graficznego.
Technologie wykorzystywane w kartach do obróbki wideo
Jedną z bardziej znanych technologii używanych w kartach graficznych do obróbki wideo firmy Nvidia jest system CUDA. Poza zastosowaniami graficznymi technologia CUDA wykorzystywana jest w astrofizyce, inżynierii i skomplikowanych obliczeniach numerycznych. Wykorzystuje ona równoległą architekturę obliczeniową, która zwiększa wydajność obliczeń układów GPU.
Kolejną technologią często stosowaną w kartach do obróbki wideo to OpenCL. Jest to środowisko opracowane przez firmę Apple, które standaryzuje technologie opracowywane przez różnych producentów kart graficznych. OpenCL pozwala wykorzystać moc drzemiącą zarówno w CPU, jak i GPU zwiększając wydajność całego PC-ta.
Do obróbki wideo w amatorski lub półprofesjonalny sposób idealnie nadają się karty Nvidia GeForce GTX serii 9xx, lub AMD Radeon serii R9, które wykorzystują opisane wyżej technologie. Do zastosowań profesjonalnych warto postawić na dedykowane karty AMD FirePro lub Nvidia Quadro. Ceny tych urządzeń, mimo znacznej obniżki cen, są wyższe niż GeForców i Radeonów, ale oferowane przez nie możliwości są nie do podrobienia.
Posiadam gtx970 MSI Geamig, i jest dziwna sprawa z działaniem w przypadku obróbki wideo. Otóż chłodzenie uruchamia się w temperaturze powyżej 60C, a podczas obróbki program nie pokazuje takie temperatury. Po minucie, dwóch wychodzi komunikat o błędzie sprzętowym i trzeba wszystko zaczynać od nowa. Aby operacja sie powiodła, muszę ręcznie ustawić obroty wentylatorów powyżej 50%. Karty nie podkręcam, używam na fabrycznych ustawieniach. Co ciekawe, podczas pracy temperatura wyświetlana to 35C. Dopiero po zagłębieniu sie dostrzegłem, iż CPU usage 1, 2, 3, 4 mają temperaturę w przedziale 84 do 100C. Temperatura CPU 55C, wiatraki ustawione na 90%. Ustawienia: taktowanie pamięci GPU 3005 MHz, taktowanie rdzenia GPU 1114MHz, ram usage 10162MB, pagefile usage 12542.(dane podczas obróbki).
Czy mogły mnie ktoś oświecić, czemu tak się automatycznie nie chłodzi, dla czego są aż ta wielkie różnice w temperaturach. Dodam, iż podczas grania przy wzroście temperatury nie ma problemów, wiatraki zaczynaja prace wraz ze wzrostem temperatury pow. 60C
Posiadam gtx970 MSI Geamig, i jest dziwna sprawa z działaniem w przypadku obróbki wideo. Otóż chłodzenie uruchamia się w temperaturze powyżej 60C, a podczas obróbki program nie pokazuje takie temperatury. Po minucie, dwóch wychodzi komunikat o błędzie sprzętowym i trzeba wszystko zaczynać od nowa. Aby operacja sie powiodła, muszę ręcznie ustawić obroty wentylatorów powyżej 50%. Karty nie podkręcam, używam na fabrycznych ustawieniach. Co ciekawe, podczas pracy temperatura wyświetlana to 35C. Dopiero po zagłębieniu sie dostrzegłem, iż CPU usage 1, 2, 3, 4 mają temperaturę w przedziale 84 do 100C. Temperatura CPU 55C, wiatraki ustawione na 90%. Ustawienia: taktowanie pamięci GPU 3005 MHz, taktowanie rdzenia GPU 1114MHz, ram usage 10162MB, pagefile usage 12542.(dane podczas obróbki).
Czy mogły mnie ktoś oświecić, czemu tak się automatycznie nie chłodzi, dla czego są aż ta wielkie różnice w temperaturach. Dodam, iż podczas grania przy wzroście temperatury nie ma problemów, wiatraki zaczynaja prace wraz ze wzrostem temperatury pow. 60C