Jaka karta dźwiękowa do 100 zł? Ranking 5 najlepszych modeli.
Spis treści
Zwykle w PC’tach i laptopach spotkamy zintegrowane karty dźwiękowe, które w zupełności wystarczają większości konsumentom. Co w przypadku, gdy możliwie niskim kosztem chcemy podnieść jakość dźwięku generowanego w komputerze? Warto pomyśleć o budżetowej karcie dźwiękowej.
W tekście zajmiemy się kartami dźwiękowymi do 100 złotych. Jest to najniższa półka cenowa urządzeń tego typu. Podpowiemy, jakie może być ich zastosowanie kart dźwiękowych do 100 złotych, na co zwrócić uwagę oraz jakimi parametrami powinny cechować się karty dźwiękowe w podanym przedziale cenowym.
Dlaczego warto wybrać kartę dźwiękową do 100 złotych?
Głównym powodem, dla którego warto zainteresować się kartami dźwiękowymi do 100 złotych, jest ich cena. Karta z omawianego przedziału cenowego nie zrujnuje domowego budżetu, a jednocześnie pozwoli znacząco podnieść jakość generowanego w komputerze dźwięku.
Wydając maksymalnie 100 złotych na kartę dźwiękową, możemy wybierać między takimi producentami jak: Axago, LogiLink, Ultron, Creative, StarTech, czy Manhattan. Karty z podanej półki cenowej cechują się przyzwoitymi parametrami.
Zastosowanie kart dźwiękowych
Karty dźwiękowe możemy podłączać zarówno do PC’ta, jak i odtwarzaczy audio, czy dekoderów. Dzięki temu kupując zewnętrzną kartę dźwiękową, stawiamy na dosyć uniwersalny sprzęt.
Karty dźwiękowe możemy podzielić na zewnętrzne oraz na wewnętrzne. Zewnętrzne układy są mobilne i możemy podłączać je do różnych kompatybilnych urządzeń, natomiast wewnętrzne karty na stałe montujemy do płyty głównej komputera. W kwocie do 100 złotych głównie możemy przebierać między kartami zewnętrznymi, jednak z powodzeniem znajdziemy również wewnętrzne układy.
Na co zwracać uwagę wybierając kartę dźwiękową?
Wybierając kartę dźwiękową do 100 złotych, należy zwrócić uwagę na porty i złącza karty, jej możliwości dekodowania dźwięku oraz ilość obsługiwanych kanałów.
Porty i złącza
Wydając 100 złotych na kartę dźwiękową, możemy liczyć na obecność takich portów jak: wejście/wyjście S/PDIF, wyjścia mikrofonowe, liniowe oraz wejścia na kanały głośników. Jak widać, w kartach z tego przedziału cenowego spotkamy raczej podstawowe interfejsy.
Karty wewnętrzne montujemy za pomocą złącza PCI. W przedziale cenowym do 100 złotych nie znajdziemy kart łączących się za pomocą PCI-Express. W przypadku kart zewnętrznych głównym wejściem, którym połączymy się z komputerem jest USB, a same karty mają kształt pendrive’a.
Dekodowanie dźwięku i technologie
W kartach dźwiękowych do 100 złotych znajdziemy najczęściej takie technologie jak: DirectSound 3D, EAX, Dolby Digital EX, DTS ES, czy A3D.
Obsługiwane kanały
W kartach do 100 złotych spotkamy się z systemem kanałów 2.1, 5.1. oraz 7.1, a także wirtualnym 7.1. Ilość kanałów określa ilość głośników, z jakimi będzie kompatybilna karta.
Parametry kart dźwiękowych do 100 złotych
Do najważniejszych parametrów kart dźwiękowych należą: pasmo przenoszenia, stosunek sygnału do szumu, poziom szumów, współczynnik THD, współczynnik IMD, częstotliwość próbkowania, głębia bitowa, przesłuchy między kanałami, zakres dynamiczny.
Pasmo przenoszenia
Człowiek słyszy dźwięki z zakresu częstotliwości od 20 Hz do 20 kHz. W związku z tym należy szukać kart dźwiękowych, które są zgodne z tym pasmem. Najlepiej, aby ich pasmo było możliwie płaskie, bez odchyleń, jednak w kartach do 100 złotych są to pobożne życzenia.
Stosunek sygnału do szumu
Im wyższa wartość bezwzględna stosunku generowanego sygnału do wytwarzanego się szumu, tym lepiej. Karty dźwiękowe do 100 złotych posiadają stosunek sygnału do szumu na poziomie około 100 – 110 dB.
Poziom szumów
W przypadku, gdy karta dźwiękowa nie generuje żadnego sygnału, szum powinien być niesłyszalny. Poziom szumów podajemy w dBA.
Współczynnik THD
Współczynnik THD to stosunek składowych wyższych harmonicznych sygnału do sygnału pierwotnego, na którym bazujemy. Zwykle współczynnik ten oscyluje w granicach 0 i im jest mniejszy, tym lepiej.
Współczynnik zniekształceń IMD
Ten współczynnik określa poziom wpływu jednego z sygnałów na drugi o innej częstotliwości, przy ich jednoczesnym generowaniu. Tutaj również poziom współczynnika IMD powinien być możliwie mały.
Częstotliwość próbkowania
Częstotliwość próbkowania określa ilość próbek na sekundę, w momencie, gdy sygnał analogowy zmieniany jest na sygnał cyfrowy. W kartach do 100 złotych parametr ten oscyluje na poziomie około 40 – 100 kHz.
Próbkowanie
Próbkowanie określa, ile bitów opisuje jedną próbkę sygnału. Im więcej, tym sygnał będzie bardziej czysty i głębszy, przy jednoczesnej redukcji szumów. Zwykle próbkowanie w kartach do 100 złotych wynosi 24 bity.
Przesłuchy pomiędzy kanałami
Przesłuchy pomiędzy kanałami to inaczej zakłócenia wynikłe z powodu słyszalności sygnału z jednego kanału w drugim. Przesłuch między kanałami powinien być możliwie najniższy, jednak w kartach dźwiękowych do 100 złotych jest nieunikniony.
Zakres dynamicznych
Zakres dynamiczny to różnica pomiędzy najcichszy generowanym sygnałem audio a najgłośniejszym generowanym sygnałem. Im różnica ta jest większa, tym lepiej.