BLIK co to jest, jak działa, jak korzystać?
BLIK jest polskim systemem płatności bezgotówkowych realizowanych za pośrednictwem smartfonów. Według ostatnich danych korzysta z niego już ponad milion użytkowników.
BLIK powstał w 2013 r., kiedy to Alior Bank, Bank Millenium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO BP nawiązały współpracę w ramach Polskiego Standardu Płatności sp. z o.o. i postanowiły stworzyć system płatności, który będzie wygodny i bezpieczny dla klientów. Obecnie system dostępny jest w następujących bankach:
- PKO Bank Polski (aplikacja IKO)
- ING Bank Śląski (aplikacja Moje ING Mobile)
- mBank (aplikacja mBank PL)
- Bank Millennium (aplikacja Bank Millennium)
- BZ WBK (aplikacja BZWBK24 mobile)
- Alior Bank (aplikacja Alior Mobile)
- Orange Finanse (aplikacja Orange Finanse)
- Getin Bank (aplikacja Getin Mobile)
- T-Mobile Usługi Bankowe (aplikacja T-Mobile Bankowe)
Aby korzystać z BLIK-a, należy być użytkownikiem aplikacji mobilnej jednego z powyższych banków.
BLIK – jak to działa?
System płatności BLIK umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w stacjonarnych i internetowych sklepach i punktach usługowych oraz wypłacanie pieniędzy w bankomatach. Aby skorzystać z tego rodzaju płatności należy poinformować o tym sprzedawcę lub zaznaczyć odpowiednie pole w przypadku zakupów internetowych. Następnie logujemy się do aplikacji mobilnej swojego banku, generujemy sześciocyfrowy kod, który wprowadzamy do terminala płatniczego lub w odpowiednie miejsce w systemie płatności sklepu internetowego, a całą transakcję potwierdzamy w telefonie numerem PIN.
Wypłata z bankomatu jest możliwa w urządzeniach banków, które udostępniają system płatności BLIK. Dokonujemy tego poprzez wybór odpowiedniej opcji i generację kodu w mobilnej aplikacji w naszym smartfonie. Wypłatę pieniędzy potwierdzamy numerem PIN w telefonie.
Ciekawą opcją, którą umożliwia BLIK jest dokonywanie przelewów na numer telefonu. Aby zrealizować taki przelew, należy z książki adresowej w naszym telefonie wybrać numer telefonu odbiorcy. Jeśli korzystał już wcześniej z systemu BLIK, pieniądze natychmiast znajdą się na jego koncie. Jeśli odbiorca nie korzystał z BLIK-a, otrzyma SMS-a z prośbą o podanie numeru rachunku bankowego, na który ma trafić przelew.
BLIK – wady
System BLIK staje się coraz popularniejszy, jednak należy wspomnieć o pewnych ograniczeniach związanych z jego użytkowaniem. Płatności za pośrednictwem BLIK-a mogą być realizowane wyłącznie na terenie Polski, natomiast przelewy na inny telefon są dopuszczalne tylko w przypadku, gdy jest to polski numer (prefix +48). Wadą BLIK-a jest także to, że mimo szybkiego rozwoju systemu wciąż jeszcze istnieje sporo sklepów, w których płatności dokonywane w ten sposób nie są możliwe.