Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/adrianzych/domains/preview3.leadcollector.pl/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/adrianzych/domains/preview3.leadcollector.pl/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/recommendations.php on line 264

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/adrianzych/domains/preview3.leadcollector.pl/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 440

Jaki monitor dla fotografa do obróbki zdjęć?

Wybór monitora do retuszu grafiki z reguł wiąże się ze żmudnymi poszukiwaniami. Mimo szerokiej oferty producentów monitorów mało który z nich oferuje pełnoprawne monitory przeznaczone dla fotografów i osób zajmujących się postprodukcją graficzną.

W artykule postaramy się podpowiedzieć, jaki monitor dla fotografa i do obróbki zdjęć wybrać. Napiszemy, dlaczego warto, jakie ma zastosowanie tego typu sprzęt, a także, na jakie cechy i parametry zwrócić uwagę wybierając monitor do postprodukcji grafiki.

Dlaczego warto wybrać monitor dla fotografa?

Profesjonalne monitory dla fotografów do obróbki zdjęć to doskonałe narzędzie, które pozwoli idealnie oddać faktyczne kolory, jasność, kontrast, czy nasycenie retuszowanych zdjęć. W najlepszych monitorach od czołowych firm, takich jak NEC lub EIZO, zdjęcia na monitorze wyglądają identycznie jak na zadrukowanym papierze.

Dobry monitor dla fotografa posłuży nie tylko ogromnymi możliwościami, różnorodnymi funkcjami optymalizacji obrazu, czy doskonałą stabilizacją skalibrowanych parametrów. Profesjonalny monitor dla fotografa to również inwestycja na lata.

Po co kupować obiektywy za kilka tysięcy złotych, skoro podczas obróbki zdjęć nie zobaczymy ich pełnej jakości? Właśnie dlatego kupno solidnego monitora dla fotografa jest tak istotne. Poza tym dobry monitor kupuje się raz i korzysta się z niego przez naprawdę wiele lat.

Zastosowanie monitora dla fotografa

Tak, jak wspomnieliśmy powyżej, profesjonalne monitory dla fotografów doskonale sprawdzają się do retuszu zdjęć oraz tworzenia i obróbki grafiki. Dzięki swoim parametrom sprawdzą się do każdego zastosowania związanego z tworzeniem i modyfikacją różnych form graficznych na komputerze. Korzystać z nich może designer, architekt, czy projektant.

Monitory dla fotografów do obróbki zdjęć nie sprawdzą się jednak w zastosowaniach dynamicznych – grach i do oglądania filmów. Monitor taki jest urządzeniem do profesjonalnego zastosowania, wobec czego zmniejsza się poziom jego wszechstronności.

Na co zwracać uwagę wybierając monitor dla fotografa?

monitor dla fotografa

Wybierając monitor dla fotografa, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów, które pozwolą nam cieszyć się niezrównaną jakością obrazu. Przede wszystkim określmy matrycę, następnie zwróćmy uwagę na proces kalibracji sprzętowej i programowej, następnie sprawdźmy zakres tonalny, równomierność podświetlenia, stabilność jasności, rozdzielczość matrycy, oraz ilość portów.

Typ matrycy

Obecnie możemy wybierać spośród pięciu popularnych matryc: TN, IPS, MVA, PVA i PLS. Matrycę TN należy odrzucić w pierwszej kolejności. Nadaje się ona do grania i oglądania filmów, jednak do profesjonalnej obróbki zdjęć już nie. Bardzo słabo odwzorowuje kolory, ma problemy z osiągnięciem odpowiedniego kontrastu oraz ma niewielkie kąty widzenia. Matryca MVA jest połączeniem matrycy TN i IPS.

Matryca IPS oraz PLS oferują lepsze odwzorowanie barw, oraz kąty widzenia. Nieco wolniej reagują na zmiany na ekranie, jednak w przypadku obróbki zdjęć nie jest to żadnym problemem. Matryce IPS i PLS są lepsze od TN, jednak nie od samej matrycy zależy jakość prezentowanego obrazu.

Wybierając konkretną matrycę, warto zwrócić uwagę na takie parametry jak: kontrast, migotanie ekranu, odcienie czerni, srebrzenie i równomierność podświetlenia.

Proces kalibracji sprzętowej i programowej

Proces kalibracji wykorzystywany przez monitory powinien umożliwić nam kalibrowanie monitora do warunków oświetleniowych w pomieszczeniu, w którym z niego korzystamy. Poza tym dzięki kalibracji za pomocą spektrofotometru możemy wyeliminować zakłócenia spowodowane wyświetlaniem kolorów. O ile każdy monitor możemy skalibrować programowo, o tyle kalibracja sprzętowa występuje głównie w profesjonalnych monitorach dla fotografów.

Zakres tonalny

Innymi słowy – szerokość gamutu barw. Im większy zakres możliwości wyświetlania kolorów, tym lepiej. Powinniśmy zdecydować się na monitor szerokogamutowy, który reprodukuje maksymalną ilość przestrzeni Adobe RGB. Najlepsze monitory oferują reprodukcję na poziomie 99%.

Równomierność podświetlenia

Podświetlenie matrycy i wyświetlanie kolorów musi być możliwie jak najbardziej równomierne. W przypadku nierównomiernego podświetlenia, porównując do siebie dwie takie same fotografie na dwóch skrajnych przestrzeniach ekranu, uzyskamy różne odwzorowania kolorów. W przypadku równomiernego podświetlenia, fotografie, zgodnie z rzeczywistością będą prezentowane w identycznych odcieniach, jasności i kontraście.

Stabilność jasności

Utrzymywanie tej samej jasności podczas pracy nad obróbką zdjęć jest kluczowe do uzyskania odpowiednich wyników pracy. Nietrzymanie tego samego poziomu jasności generuje większe ryzyko popełnienia błędu przy retuszu.

Rozdzielczość matrycy

Im większa rozdzielczość natywna, tym lepiej. Obecnie dobrym rozwiązaniem są monitory oferujące jakość 4K. Full HD to absolutne minimum w przypadku monitora dla fotografa. Decydując się na rozdzielczość 4K, niezbędne jest określenie zagęszczenia pikseli na cal. Jedno 4K drugiemu 4K nie jest równe. Możemy spotkać się z tzw. pełnym 4K (DCI-4K) oraz UHD.

Porty i interfejsy

Złącza i porty w monitorze powinny być dopasowane do tych, które posiada nasz komputer. Najlepiej zainwestować w monitory wyposażone w możliwie najnowsze standardy cyfrowego portu DisplayPort lub DVI. Co ciekawe, popularne HDMI jest najmniej rekomendowanym złączem komunikującym kartę graficzną komputera z monitorem – głównie ze względu na kodowanie palety w formacie YUV wykorzystywanym przez telewizory, a nie RGB. Może to generować problemy z przejściami tonalnymi.

Polecane monitory dla fotografa


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410