Jaka lampka na rower? Ranking 5 najlepszych modeli.
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/adrianzych/domains/preview3.leadcollector.pl/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/adrianzych/domains/preview3.leadcollector.pl/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/recommendations.php on line 264
Spis treści
Oświetlenie to podstawowe wyposażenie rowerzysty, który chce poruszać się po drodze bezpiecznie i zgodnie z prawem. Według prawa należy bowiem posiadać co najmniej jedno światło przednie (białe), jedno tylne (czerwone) oraz światło tylne odblaskowe (czerwone). W artykule skupimy się na lampach przednich, ich rodzajach oraz parametrach.
Źródło światła
Jeszcze kilkanaście lat temu oświetlenie rowerowe opierało się na wykorzystaniu systemu żarówkowego. Mała prądnica, czyli dynamo, wprawiana w ruch przez obrót koła dostarczała energii małej żarówce w lampie przedniej oraz tylnej. Rozwiązanie to miało bardziej charakter informowania innych uczestników ruchu o naszej obecności niż oświetlania drogi. Obecnie systemy tego typu wykorzystywane są w rowerach miejskich.
Rynek oświetlenia rowerowego przez kilka ostatnich lat został zdominowany przez rozwiązania półprzewodnikowe, czyli diody LED. Małe wymiary, duża ilość emitowanego światła oraz małe zapotrzebowanie na energię sprawiło, że rowerzyści chętnie sięgają po tego typu urządzenia, a jest w czym wybierać, gdyż latarek na rynku są setki.
Źródłem światła w tańszych lampkach są najczęściej zwykłe diody LED małej mocy. W tej klasy urządzeniu możemy ich znaleźć najczęściej od dwóch do pięciu. Emisja światła jest tu jednak zbyt mała, by dobrze oświetlić drogę przed nami.
W latarkach klasy średniej znajdziemy o wiele lepsze parametry. Prym wiodą tu 1 W diody LED. W tym wypadku w urządzeniu można się spodziewać jednej bądź dwóch tego typu diod. Gwarantują one emisje mocnego snopa światła.
W profesjonalnych lampach przednich wykorzystuje się 1 W oraz częściej 3 W diody LED. Taka latarka spokojnie jest w stanie oświetlić obszar do 100 m przed nami.
Rodzaje i zastosowanie latarek
Urządzenia możemy podzielić na kilka rodzajów w zależności od sposobu montażu, siły emisji światła, czy zastosowania. Jeśli chodzi o zastosowanie, to możemy tu wyróżnić lampy, których celem jest informowanie innych uczestników ruchu o naszej obecności, lampy do oświetlania obszaru przed użytkownikiem oraz lampy tylne – również informacyjne. Pod względem montażu latarki podzielimy na te montowane na kierownicy, rurze podsiodłowej i te podczepiane w dowolnej części roweru.
Lampy przednie – oświetlające
Do pierwszej kategorii zaliczymy latarki, których moc emisji światła waha się wokół 200 lm. Jasność na tym poziomie umożliwi oświetlenie obszaru przed rowerzystą do 10 m. Na ogół urządzenia tego typu są solidnie wykonane i posiadają metalowy korpus. Jeśli chodzi o zasilanie, to można natknąć się w tej klasie na akumulatory – najczęściej Litowo – Polimerowe o pojemności około 1200 mAh. Sporo latarek korzysta jednak z tradycyjnego zasilania bateryjnego (AAA).
W drugiej kategorii znalazły się super mocne latarki, których moc światła to od 200 lm do 800 lm. Za zasilanie odpowiedzialne są akumulatory Litowo – Jonowe bądź Litowo – Polimerowe o pojemności rzędu 2500 mAh. W tym przedziale właściwie w ogóle nie stosuje się zasilania bateryjnego. Czas pracy latarki z pełną mocą wynosi zazwyczaj do dwóch godzin.
Trzecia kategoria natomiast odnosi się do super latarek, których emisja światła porównywalna jest z reflektorem samochodowym. Światłość zaczyna się od poziomu 1200 lm. W ofertach czołowych producentów można znaleźć również najmocniejsze lampy przednie o światłości dochodzącej do 6000 lm. Urządzenia wyposażone są w akumulatory o pojemności przekraczającej 4000 mAh. Na ogół nie są one zintegrowane z latarką, a stanowią odrębne urządzenie połączone kablem, mocowane pod kierownicą lub mostkiem.
Lampki informacyjne
W tej kategorii znajdują się lampki małej mocy, wyposażone w jedną bądź dwie diody LED. Są małych rozmiarów i możemy je przytwierdzić niemalże w każdym miejscu w rowerze. Montowane są na ogół za pomocą gumowego paska czy nawet rzepa. Za zasilanie odpowiada mała bateria zegarkowa, np. CR 2032.
Lampki montowane na kasku
Ciekawa propozycja dla osób posiadających zamiłowanie do długich wypraw w cięższym terenie. Parametrycznie latarki te są porównywalne do lepszych lamp przednich czy chociażby popularnych czołówek. Coraz więcej producentów dodaje w zestawie z urządzeniem różnego rodzaju przejściówki i adaptery umożliwiające bezproblemowy montaż na kasku.
Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość skierowania snopa światła w miejsce, w które aktualnie się patrzymy. Jedynym problemem mogą być regulacje prawne, które podobnie jak w wypadku użytkowania lamp czołowych prowadząc rower, są w Polsce zakazane. Wynika to z rozporządzenia ministra, w którym wspomniano o maksymalnej wysokości umieszczenia urządzenia emitującego światło, która wynosi 1,5 m.
Materiały
Latarki rowerowe z tańszej półki analogicznie wykonane są ze słabszych komponentów. Najczęściej używanym materiałem jest tu plastik. Urządzenia tej klasy nie zapewniają wodoszczelności.
W lampkach średniej i wysokiej klasy spotkamy się już z solidniejszym wykonaniem.
Niekiedy korpus całego urządzenia wykonany jest w pełni z metalu, choć częściej będzie to świetnie spasowane tworzywo sztuczne. Producenci zadbali o bezpieczeństwo, gwarantując wodoszczelność całego urządzenia. Należy wspomnieć, że w tej klasie lampki wyposażone są w specjalne systemy optyczne, w przeciwieństwie do tanich latarek, gdzie rolę tą pełni klarowny plastik.
Tryby świecenia
Droższe lampki przednie charakteryzują się mnogością trybów świecenia. Wśród nich należy wyróżnić tryb dynamiczny, ciągły oraz pulsujący. Dzięki nim możemy wykorzystać pełną moc latarki, bądź postawić na ekonomię. W droższych lampkach, gdzie światłość wynosi od 700 lm do 1200 lm tryb wysoki, czyli wykorzystujący pełną moc urządzenia zagwarantuje 2 h pracy. Tryb średni daje możliwość 4 h ciągłej pracy, natomiast w opcji pulsowania kilkadziesiąt godzin. Tryb pulsujący gwarantuje światłość na poziomie 150 lm.
Dodatkowe funkcje
Z najważniejszych dodatkowych funkcji latarek rowerowych jest wskaźnik poziomu naładowania, często są to proste wskaźniki trzystopniowe. Niektóre urządzenia wyposażone są w funkcje banku energii, co oznacza, że akumulator latarki może nam posłużyć do naładowania naszego smartfona. Niektórzy producenci zadbali także o funkcję, którą można znaleźć pod nazwą Road Beam, której zadaniem jest sprawienie, by światło wydobywające się z latarki nie oślepiało podróżujących z naprzeciwka.